Palmzondag - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Henk en Alice Werken - WaarBenJij.nu Palmzondag - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Henk en Alice Werken - WaarBenJij.nu

Palmzondag

Door: Henk en Alice

Blijf op de hoogte en volg Henk en Alice

29 Maart 2015 | Israel, Jeruzalem

We begonnen de dag na het ontbijt met een bezoek aan de Heilig Grafkerk.
Er waren tegelijkertijd twee diensten gaande, een Rooms Katholieke en een Koptische als we het goed gezien hebben, maar dat kan ook nog anders zijn omdat er zes kerkgenootschappen gebruik maken van deze kerk.
Klein detail: Omdat de kerkgenootschappen er samen niet uitkomen wie de sleutel beheert, is het al een aantal eeuwen zo dat twee moslimfamilies het sleutelbeheer van de kerk hebben.
Het was er nu wel drukker dan gisteren, maar toch goed te doen. Een mooie bijkomstigheid was dat er vanwege diensten meer licht aan was zodat we de muurschilderingen en andere versieringen goed konden zien. Het maakte nu meer indruk op ons dan het ooit had gedaan. We hebben de kerk ook van onder tot boven bekeken en zijn daardoor ook in delen geweest die we niet eerder gezien hebben.

Via de Via Dolorosa zijn we in de richting van de Olijfberg gelopen en hebben onderweg een cappucino bij Basti (een van onze favoriete stekjes) gedronken. Langs de Via Dolorosa staan verschillende kerken waarvan we er aantal van binnen bekeken hebben, we hebben op een zondag nog nooit zoveel kerken bezocht.

De tocht naar boven was steil zoals altijd, maar erg de moeite waard. Onderweg zagen we steeds meer mensen met palmtakken lopen zoals we in de kerk ook al gezien hadden.Boven gekomen werden we 'lastig gevallen' door een Arabisch jongetje die palmtakken verkocht. Ook kon je jezelf op een kameel, of speciaal voor vandaag, op een ezel laten vervoeren.
Op de weg terug hebben we de graven van de profeten Zacharia, Haggai en Maleachi gezien, hier waren we niet eerder geweest.
Bij de Dominus Flevit kapel, een kapel in de vorm van een traan op de plek waar Jezus weende over Jeruzalem, zagen we dat er vanmiddag een palmpasenprocessie vanuit Bethfage zou zijn. We zagen veel mensen met palmtakken de berg opgaan en hebben bij Gethsemane een tijd zitten kijken naar de langskomende mensen.
De weg door het Kidrondal was afgesloten door de politie, en de bewaking was duidelijk opgeschaald voor dit evenement.

Na een tijd afgewacht te hebben, kregen we zoveel trek dat we besloten Alice' originele plan uit te voeren door bij Basti te gaan eten en daar de optocht af te wachten.
We hebben daar lekkere Kebab op, en genoten van wat daar allemaal te zien was. Later begrepen we dat de processie al stopte bij het st. Anne klooster, net binnen de leeuwenpoort.

Het was al met al weer een erg mooie dag, met veel indrukken, die we hebben afgesloten met een ronde door de altijd bedrijvige straatjes van de oude stad en het Mamila winkelcentrum wat nu wel open was.

We hebben vandaag veel mooie foto's gemaakt, alleen niet met de telefoon. Jullie zullen hiervoor dus moeten wachten tot het fotoboek klaar is. Als compensatie wel een filmpje van de twee diensten in de Heilig Grafkerk van vanmorgen.