Jeruzalem vervolg - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Henk en Alice Werken - WaarBenJij.nu Jeruzalem vervolg - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Henk en Alice Werken - WaarBenJij.nu

Jeruzalem vervolg

Door: Henk en Alice

Blijf op de hoogte en volg Henk en Alice

31 Maart 2015 | Israel, Jeruzalem

Gisteren en vandaag hebben we ons weer prima vermaakt in Jeruzalem.
De oude stad van Jeruzalem bestaat uit 4 wijken, wij verblijven in de Christelijke wijk. Wij worden dan ook elke morgen wakker van het klokgelui.
Daarnaast zijn er nog een Joodse, een Armeense en een moslimwijk, je loopt ongemerkt van de ene naar de andere wijk. Nou ja, ongemerkt, je merkt het verschil wel aan de sfeer.
We zijn via de Armeense wijk, waar we een Armeense kerk hebben bekeken, naar de Joodse wijk gegaan.
Zoals iedere maandag en donderdagochtend was bij de Westelijke muur de Bar Mizwa viering van Joodse jongens die 13 jaar zijn geworden. Voor meisjes die 12 zijn geworden is dat de Bat Mizwa viering in het vrouwengedeelte.
We hebben genoten van alle festiviteiten die daarmee gepaard gaan.
Verder hebben we het burnt house bezocht, Een museum op de resten van een huis van een rijke priesterfamilie dat verbrand is tijdens de verwoesting van de tempel in 70 na Christus. Het verhaal hiervan werd in een film verteld.
De tussen 2000 en 2010 herbouwde Hurva synagoge hebben we daarna bezocht en beklommen tot de reling rond de koepel. De Hurva (betekent ruine) is net zo hoog als een gebouw van 8 verdiepingen.
Hierna bezochten we ook nog het Wohl archeologisch museum waar vele opgegraven vondsten zijn tentoongesteld. Het museum is gebouwd over de resten van 6 huizen uit de eerste eeuw.

Vandaag zijn we met de tram naar de Mahane Yehuda markt geweest en hebben we inkopen gedaan. Heerlijk om zo tussen de locals te lopen en de sfeer op te snuiven. Alice heeft cappuchino in het Ivriet besteld, we kregen heerlijke cappuchino, dus ze heeft het goed begrepen.
We bezochten ook de bloeiende graftuin met vele bloemen, dat is echt het mooie van dit seizoien. Later in de tijd bloeit er toch wel minder.
Het weer is wel lekker, we hebben wel onze jassen aan, een graadje of17-18. Er staat hier een stuk minder wind dan in Nederland.

In de shouk nog een eind afgedongen, dat bleek ons ook goed af te gaan. Nu gaan we gauw wat te eten opsnorren.

• 31 Maart 2015 - 23:17

Pa En Ma:

Hoi stel, gaaf om jullie zo te volgen. Hier is alles goed, inderdaad erg winderig, vandaag 90 vluchten geannuleerd. We gaan u ook naar bed, welterusten en morgen een heel fijne dag. Groetjes van Pap en Mam en San.

• 01 April 2015 - 13:33

Jessica:

Goeiemiddag! Mooie verhalen hebben jullie uit Jeruzalem! Genoeg te zien volgens mij..
    Veel plezier vandaag!