Van Jeruzalem naar Zichron Ya'acov - Reisverslag uit Haifa, Israel van Henk en Alice Werken - WaarBenJij.nu Van Jeruzalem naar Zichron Ya'acov - Reisverslag uit Haifa, Israel van Henk en Alice Werken - WaarBenJij.nu

Van Jeruzalem naar Zichron Ya'acov

Door: Henk en Alice

Blijf op de hoogte en volg Henk en Alice

01 April 2015 | Israel, Haifa

Een nieuw verslag vanaf een nieuwe plek.
We zijn aangekomen in het Tooly Eden Inn hotel in Zichron Ya'acov.
Jullie zullen wel benieuwd zijn hoe het zover gekomen is.

Vanmorgen, toen we nog in Jeruzalem waren, en met onze koffers naar buiten liepen waren de straten nat. Wij dachten dat dat kwam omdat ze de straten hadden schoongespoten nadat de rode duivels (Belgische voetbalsupporters) weer vertrokken waren. Ze hebben gisteren Israël verslagen. Maar nee, het was van de regen.
We hadden besloten om een taxi naar het King David hotel te nemen, waar onze huurauto klaar zou staan.
De taxichauffeur heeft ons een poot uitgedraaid, nu weet ik weer waarom ik niet graag een taxi neem. Gelukkig was het maar een klein stukje.
Bij Budget aangekomen, meldden ze ons dat ze de reservering niet konden vinden. We konden daardoor even lekker uitrusten totdat ze het gevonden hadden.
We kregen toen een gloednieuwe grijze Nissan Micra mee met 144 km op de teller. We moesten het plastic nog van de zonneschermen en de radio halen.

Ons eerste ritje was naar Yad Vashem, hier hebben we gezocht naar een vermelding van dokter Kipp uit Gameren die pas een postume onderscheiding heeft gekregen. Zover bleken ze nog niet bijgewerkt te zijn.
We hebben daar wel een vos in het wild gespot. Dat vond Alice een mooi kado voor onze 10,5 jarige trouwdag vandaag.

Onze volgende stop was het Hadassah ziekenhuis in Ein Kerrem. Gelukkig niet omdat we medische hulp nodig hadden.
Bij de ingangscontrole werden we betrapt op het meesmokkelen van verboden spullen. We hadden broodjes in onze tas en dat mocht niet in verband met Pesach.
In de synagoge van dit ziekenhuis zijn de bekende glas-in-loodramen van Marc Chaggal te bewonderen. We kregen hierbij de audiotoelichting in het Nederlands.

Onze route ging verder door een prachtig deel van Israël door de bergen.
Bij Tel Aviv en Raannana hebben we een tijdje file moeten rijden. Hierdoor waren we pas rond 7 uur in het hotel.

We hebben een mooie kamer met ligbad, er stond alleen maar 1 stoel op de kamer. We hebben er toen een stoel bij geregeld, dat kostte wat moeite, maar die is wel beloond.
Voor wat wat wij nu gemerkt hebben, zijn ze hier niet echt buitenlanders gewend, het is daarom wel handig dat we wat Ivriet kunnen lezen.

Dit was het weer voor vandaag, nu lekker een bad!

• 01 April 2015 - 21:40

Pa En Ma:

Hoi stel, gefeliciteerd met jullie 10,5 jaar! Leuk verslag. Hier is alles heerlijk stil, we zitten op Sanne te passen in Boskoop. Truste van ons.

• 01 April 2015 - 22:36

Huib En Ria:

Hoi Henk en Alice,

Dank voor jullie verslagen. Zo reizen we een beetje met jullie mee. Wij hebben deze week de bijeenkomsten voor de Stille Week en stukjes uit de geschiedenis worden door jullie verhalen geïllustreerd.

We werden door de vlag van vandaag wel een beetje op het verkeerde been gezet. Tsjechië is toch best anders dan Israël

• 01 April 2015 - 22:53

Pa En Ma:

Ha Israelgangers, gefeliciteerd met jullie 10,5 jaar.
    Jullie hebben veel beleefd lees ik wel, maar had je anders verwacht in Israël?
    En regen is ook mooi daar, maar hier in Duitsland was het vanmorgen geheel wit en het was geen poedersuiker maar gewoon sneeuw. Gisteren toen we aankwamen werden we verwelkomt met hagel en deze morgen en de hele dag wel met grote en minder grote sneeuwbuien.
    Verder is het hier heel druk met het regelen voor een groep gasten van 230 personen van een Duitse broedergemeente in Nederland heet dit vergadering van gelovigen (behoudend zeggen ze hier). En het is hier super gezellig, we zijn maar met een kleine groep, er wordt hard gewerkt, veel gepraat en veel gelachen.
    tot andere keer, groetjes Pa en Ma