Safed - Reisverslag uit Ẕefat, Israel van Henk en Alice Werken - WaarBenJij.nu Safed - Reisverslag uit Ẕefat, Israel van Henk en Alice Werken - WaarBenJij.nu

Safed

Door: Henk en Alice

Blijf op de hoogte en volg Henk en Alice

06 April 2015 | Israel, Ẕefat

Vandaag hielden we ons bij onze thuisbasis.
We richtten ons op wat er in Safed te zien is.
Safed is voor joden die een aantal eeuwen geleden ui Spanje zijn gevlucht de plek geworden waar zij zijn gaan wonen. Er is daardoor een Sefardische wijk in de oude stad. Daarnaast zijn er ook Asjkenazische joden (uit de voormalige Sovjetunie) met mooie bontmutsen (streimel) op, komen wonen. Safed is ook een centrum van de bestudering van de kabbalah, een mysrieke richting van het jodendom.

Verder heeft Safed een kunstenaarswijk met nauwe straatjes. De kunstenaars hadden blijkbaar allemaal vakantie vandaag.

Ten opzichte van zaterdag was er heel wat meer activiteit in de stad, het effect van de Pesachvakantie is wel merkbaar in het aantal winkels wat nog gesloten is. We zijn ook heel blij dat we vrijdag gelijk de boekrol hebben gekocht omdat die winkel nu de hele week dicht is.

We hebben een vrouw helemaal in het Ivriet te woord kunnen staan, ze vroeg ons waar de sherutim was, omdat wij dat niet wisten was het antwoord ani lo yodea. Dat voelde goed om niet over te hoeven schakelen op Engels. Het is een begin

• 06 April 2015 - 21:44

Pa En Ma:

knap hoor zomaar een gesprek in het Ivriet

• 06 April 2015 - 21:45

wij zijn weer thuis

• 06 April 2015 - 21:46

Pa En Ma:

deze avond nog naar de verjaardag van Jpseph geweest, Kees en Martine en de kinderen waren er ook en een heleboel zwarte vrienden en vriendinnen van Aisatta ebn Ibrahim en Boudewijn van de krant

• 07 April 2015 - 09:02

Aart:

Nu snap ik de opmerking over de sneeuw van 'Pa en Ma' pas. Die waren op vakantie. Ik liep op een error op het weer van 2 april. :)