Jeeptour met Arthur - Reisverslag uit Mitzpe Ramon, Israel van Henk en Alice Werken - WaarBenJij.nu Jeeptour met Arthur - Reisverslag uit Mitzpe Ramon, Israel van Henk en Alice Werken - WaarBenJij.nu

Jeeptour met Arthur

Door: Henk en Alice

Blijf op de hoogte en volg Henk en Alice

10 April 2015 | Israel, Mitzpe Ramon

We hebben er allebei lang naar uitgekeken en vandaag is het zover. De jeeptour met Arthur du Mosch, een Nederlander die al 30 jaar in Israël woont.
Hij weet enorm veel over de woestijn en wat er leeft en groeit. Erg aan te bevelen. www.art4tour.com

Hij pikte ons na het ontbijt op bij ons hotel en we reden naar de Zinvalley, de zuidgrens van het beloofde land. Het gebied ten zuiden hiervan, waaronder de Ramon krater, is er aan toegevoegd omdat koning David Eilat als haven wilde hebben.

We reden langs wijngaarden in de woestijn, hierin is het herstel van het land en een begin van de vervulling van de profetie dat de woestijn zal bloeien als een lelie uit Jesaja 35.
Dit zagen we niet alleen aan de wijngaarden maar ook aan de bloemenzee en de groene 'weiden' waar we als er een paar koeien in losgelaten worden, zo een Nederlands landschap kunnen zien.
Volgens Arthur is het al in geen 15 jaar zo groen geweest in de woestijn, een voorrecht dat wij dat mee mogen maken!

De weg die we volgden loopt tot de Egyptische grens, zover zijn wij niet gegaan, wij sloegen af om een terrein tocht te gaan maken op plekken waar de mensen niet waren.
Deze dag is namelijk de laatste dag van Pesach en dan gaan de Israëlis er massaal op uit. We zagen onderweg verschillende 'treintjes' van auto's door de woestijn rijden.
Wij werden gezegend dat wij steeds op plaatsen waren waar wij alleen waren, dit is een gave die Arthur blijkt te hebben.
Het was vandaag 16 graden, we hebben zo hier twee uitersten voor de tijd van het jaar meegemaakt.

Arthur verwachtte dat we vanwege de drukte geen onagers zouden zien. Dit zijn wilde paarden, in de Bijbel vertaald met (woud)ezel.
We hebben er maar liefst twee gezien, bijzonder!

In de tijd van Uzzia werd dit volop bewoond en werden er op het land allerlei gewassen verbouwd. Je ziet de scheidingsmuurtjes overal nog terug.

Vanuit dit gebied zijn de twaalf verspieders het land in getrokken om het te onderzoeken.

Omdat het te druk werd, koos Arthur een andere route. Een route die hij al een tijd niet gereden had. Dit leverde een spectaculaire tocht op omdat de weg gedeeltelijk was weggespoeld, dankzij de stuurmanskunst van Arthur loodste hij ons hier toch doorheen.

We hebben onnoemelijk veel gezien, veel meer dan we kunnen beschrijven, daarom laten we het hier maar bij.
Iedereen is uitgenodigd om het met eigen ogen te zien. Ook mensen die mee willen werken aan het herstel van het land zijn welkom.

Erev tov vechag sameach.

• 10 April 2015 - 18:49

Pa En Ma:

Wat een verschil, toen wij daar waren was er bijna niks groen. Het was toen uitermate droog en nu heeft het geregend. Maar mooi zo'n tocht.

• 10 April 2015 - 18:52

Pa En Ma:

Wat er verkeerd in jullie verhaal weet ik niet, maar hij wordt geblokkeerd door filternet als ik het aanklik via de mail, maar rechtstreeks ging het wel.