Van Ein Boqeq naar Newe Ilan - Reisverslag uit Newe Ilan, Israel van Henk en Alice Werken - WaarBenJij.nu Van Ein Boqeq naar Newe Ilan - Reisverslag uit Newe Ilan, Israel van Henk en Alice Werken - WaarBenJij.nu

Van Ein Boqeq naar Newe Ilan

Door: Henk en Alice

Blijf op de hoogte en volg Henk en Alice

13 April 2015 | Israel, Newe Ilan

Na een overvloedig ontbijt waarvoor je eigenlijk 3 magen voor nodig hebt, samen met nog heel veel mensen, hebben we onze spullen weer in de vieze Micra geladen en zijn weer op pad gegaan.
De Micra ziet er na gisteren echt niet meer uit, helemaal onder de modder. Hij was helemaal nieuw....

Via Arad, weg 31 en weg 40 zijn we in de richting van Jeruzalem gereden.
Onderweg kwamen we nog een kudde kamelen tegen waar snel een paar foto's van hebben gemaakt. De bedoeïenenjongentjes kwamen al aangerend voor de financiële vergoeding voor het fotograferen van de dieren. Ze waren nogal een eind weg, we waren ze dus te snel af.

De rit was verder niet heel spannend, we kwamen langs bedoeïenendorpen en Joodse dorpen en steden. Al bijtijds kwamen we aan in Newe Ilan, waar we toch al in konden checken.
Newe Ilan is ontstaan vanuit een moshav, een soort coöperatieve boerderij die vergelijkbaar is met een kibbutz, maar iets anders is georganiseerd.
Het dorp is twee keer gesticht, eerst door voornamelijk Russische joden, daarna ontmanteld en in 1971 opnieuw gesticht.
Het heeft 1 hotel en het lijkt niet erg op toeristen gericht, een prima omgeving voor ons dus.
We zitten een klein half uur van Jeruzalem en ook zoiets van Ben Gurion.

Vanavond zijn we op bezoek geweest bij iemand die we kennen van de cursus Ivriet die hier voor een half jaar werkt in Yad Hashmona, wat hier om de hoek bleek te liggen. Leuk om haar even gezien te hebben en door het dorp rondgeleid te zijn.

• 13 April 2015 - 23:13

Pa En Ma:

Hoe langer je in Israel veblijft, hoe meer je er ontdekt.
    zo,n mooi plekje heb je nu denk ik.
    Groetjes

• 14 April 2015 - 19:55

Jessica:

Dat wordt wassen die micra voordat je deze weer inlevert!
    En een groot verschil denk ik van toeristisch hotel naar een hotel wat hier niet zo op ingesteld is? Ik zou ook voorkeur hebben voor het laatste..
    Het weer begint hier nu voorjaarsachtig te worden: 25 graden morgen!