Onderweg naar de Dode Zee - Reisverslag uit Ein Bokek, Israel van Henk en Alice Werken - WaarBenJij.nu Onderweg naar de Dode Zee - Reisverslag uit Ein Bokek, Israel van Henk en Alice Werken - WaarBenJij.nu

Onderweg naar de Dode Zee

Door: Henk en Alice

Blijf op de hoogte en volg Henk en Alice

12 April 2015 | Israel, Ein Bokek

Nadat we gisteren op shabat een dag van rust hebben gehouden, waarop het koud en nat was, zijn wij vanmorgen op weg gegaan richting de Dode Zee.
Onze bestemming was het En Gedi hostel, maar daar komen we later nog op terug.

We hebben voor de laatste keer genoten van het ontbijt in ibike waar Aviva en Menachem zo goed voor ons hebben gezorgd.

Onze eerste stop was Kibbutz Sde Boker waar we een kijkje namen bij de paarden van Arthur, waar hij zo enthousiast over heeft verteld. Hij is bezig om een programma op te zetten om mensen met problemen therapie te geven met behulp van paarden.

We reden verder langs Dimona, waar we volgens de borden langs de weg geen foto's mochten maken om militaire redenen, in de richting van Ein Bokek. Hier is ons vaste inkooppunt van de veelgevraagde Ahava hand- en voetcreme gevestigd en hebben we weer een voorraadje ingeslagen.

Onderweg was het wel spannend rijden, het was gisteren en vandaag regenachtig en daardoor was de weg langs de Dode Zee op een aantal plaatsen overspoeld met water en modder.

In Ein Bokek, een plaats met veel luxe hotels, gaan wij meestal ook even de Dode Zee in om ons daar te laten drijven. Vandaag hebben we daar maar van afgezien. Het was 17 graden en dat vonden wij geen ideale temperatuur om in badkleding te gaan lopen. Een eerdere keer was het daar 40 graden.

Na de stop in Ein Bokek wilden we verder gaan naar Ein Gedi.
Er stond echter een politieauto dwars op de weg die het ons verhinderde om de weg te vervolgen.
Het was door de regenval niet mogelijk naar Ein Gedi te gaan. De vriendelijke politieagent adviseerde ons om ergens anders heen te gaan.
Wat is wijsheid in zo'n geval? We zouden kunnen wachten tot de weg weer open gaat, maar is dat vandaag nog? Het zou nog een aantal uur duren volgens oom agent, en in het donker is het ook niet lekker rijden.
We zouden een hotel in Arad kunnen boeken, dat is ook wel een stukje rijden, maar gaan we dan kijken of we morgen wel weer over de weg kunnen.
Omrijden is ook geen optie omdat je dan een paar uur bezig bent en je niet weet of de andere kant wel open is.
Het punt is namelijk dat wij met de huurauto niet door de Palestijnse gebieden mogen en de weg langs de Dode Zee de enige weg aan de oostkant is die we kunnen berijden, maar vandaag dus ook niet.

We hebben daarom besloten om een goedkoop hotel in Ein Bokek te boeken en Ein Gedi te annuleren. We hopen dan dat we de annuleringskosten niet hoeven te betalen vanwege de overmachtsituatie. Dat zien wee als we thuis zijn wel weer.

Zoals we al schreven, heeft Ein Bokek veel luxe hotels, dus een goedkoop hotel, is dan wel een voor Ein Bokekse begrippen goedkoop. Het is een vijf sterrenhotel met een spa zodat we toch konden drijven in Dode Zeewater, dat was heerlijk relaxed. We zitten op de 9e verdieping en hebben een enorm balkon dat uitkijkt over de Dode Zee.
De man bij de receptie ging er van glunderen toen hij vertelde welke kamer wij hadden.

Onze laatste overnachtingsplek hadden we al omgezet van Kfar Rut naar Newe Ilan (tussen Jeruzalem en Tel Aviv), nu we Ein Gedi geannuleerd hebben gaan we een extra nacht naar Newe Ilan, we vertrekken dus morgen al daarheen.

We genieten nu nog even van onze heerlijke kamer en zijn benieuwd naar het ontbijt morgen...

• 12 April 2015 - 22:14

Pa En Ma:

Ha, een heel spannend verhaal, we zaten mee te genieten van dat verhaal.
    We keken al naar het weerbericht en hadden gezien dat het veel had geregend en koud was. In jeruzalem vandaag zondag 11 graden, kouder dan hier.
    In welk hotel zaten jullie.
    Groetjes Pa en Ma

• 13 April 2015 - 20:30

Kees:

ik ben benieuwd naar de woestijntocht.
    bij ons blokkeert hij deze (ik weet niet wat daar allemaal gebeurt)
    Groeten uit bommel

• 13 April 2015 - 23:16

Pa En Ma:

Ja, bij ons wordt het ook geblokkeerd, maar met rechtsstreeks naar de site gaan konden wij hem openen.
    er was niks geks te zien.