De laatste dagen - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Henk en Alice Werken - WaarBenJij.nu De laatste dagen - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Henk en Alice Werken - WaarBenJij.nu

De laatste dagen

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk en Alice

11 Mei 2019 | Nederland, Nederland

Gisteren was het de laatste volledige dag voor ons in Oekraïne.
Na het ontbijt in het hotel, zijn we naar de opslag gegaan waar we in drie busjes voedselpakketten hebben ingeladen.

We zijn in drie groepen voedselpakketten gaan uitdelen. Wij zijn met Ira, de vrouw van Koen op pad gegaan.
Het eerste adres was in een armoedig huisje waar een dochter en een moeder wonen. De moeder is bedlegerig en dementerend. De dochter heeft een hersenbeschadiging opgelopen door mishandeling. Ze hebben hulp van twee verschillende soort thuiszorg. Het was voor ons erg schokkend hoe hun situatie is. We hopen door onze aanwezigheid en het voedselpakket daarin iets van verlichting te hebben gebracht.
Verder bezochten we het hoofd van de Joodse gemeenschap die ook schoenmaker was voor het afleveren van de overige voedselpakketten. Deze worden door de mensen bij hem opgehaald. Zijn werkplaats zou niet misstaan in het openluchtmuseum.
Als laatste bezochten we een huis waar een aantal alcoholverslaafde mannen die afgekickt zijn wonen. Zij onderhouden op hun eigen verzoek een Joodse begraafplaats. Bijzonder dat ze dit willen doen.

In de middag zijn we nog even de stad in geweest en hadden we een paar uurtjes vrije tijd.

's avonds aten we in een restaurant waar we verrast werden met een optreden van een zanggroep uit Vinnitsa die jiddische liederen zongen. Erg mooi, een mooie afscheidsavond.

De terugreis vandaag ging voorspoedig. Eerst 4 uur rijden naar het vliegveld. Daar hebben we afscheid genomen van de Koen, Kolja, Igor en Sergei en na een licht vertraagde vlucht landden we rond half 5 veilig op Schiphol en waren we tegen zes uur thuis terug

Een erg indrukwekkende reis, het verwerken van de indrukken zal de komende tijd wel komen. Nu eerst lekker uitrusten.