Dubbel feest - Reisverslag uit Vinnytsya, Oekraïne van Henk en Alice Werken - WaarBenJij.nu Dubbel feest - Reisverslag uit Vinnytsya, Oekraïne van Henk en Alice Werken - WaarBenJij.nu

Dubbel feest

Blijf op de hoogte en volg Henk en Alice

09 Mei 2019 | Oekraïne, Vinnytsya

Vandaag is het dubbel feest. Oekraïne viert vandaag de victory day, de overwinning van het Russische leger op de fascisten (de Duitsers) op 9 mei 1945. Israël viert vandaag de 71e onafhankelijkheidsdag.
We hebben dit in Mogolov Podolsky samen met de Joodse gemeenschap daar gevierd en herdacht.
We woonden de herdenking bij het monument van de gevallenen, het monument van de holocaustslachtoffers en het monument van de rechtvaardigen onder de volken bij. Hierbij spraken verschillende personen, waaronder overlevenden van het Getto en een oud-strijder, en werden bloemen gelegd.

In het holocaustmuseum was een bijeenkomst met de Joodse gemeenschap en daarvoor hebben we een lading voedselpakketten voor hen uitgeladen. Koen heeft hen toegesproken op de voor hem vertrouwde manier en wij zongen hen toe, wat erg gewaardeerd werd.

We zouden daarna een eenvoudige lunch krijgen in de synagoge van Mogolov Podolsky, maar dat was niet gelukt. We kregen namelijk een uitgebreide lunch. We startten met een grote kop Borsjt, een soep van rode bieten en zure room. Daarna kwam de bediening opdraven met voor iedereen een kom met kip en aardappelpuree met salades. De maaltijd werd afgesloten met een dessert van koffie/thee met een variatie van koekjes. Het is niet iedereen gelukt om alles op te eten.

In de middag hebben we een wandeling gemaakt bij een klooster aan de rivier de Dnjestr op de grens van Oekraïne en Moldavië.
Een steile klim met een mooi uitzicht.

Bij terugkomst bij de busjes stond de koffie al weer klaar en toen die op was, zijn we verder gereden naar de kerk van Ruslan, één van de medewerkers van Koen die daar woont. Hier konden wij terecht voor de avondmaaltijd.
In de kerk werd ons uitgelegd hoe het reilt en zeilt in die gemeente en hebben we een aantal liederen gezongen met een groep gehandicapten die daar op dat moment een bijeenkomst hadden.
De maaltijd was, zoals altijd, erg goed verzorgd en zeer overvloedig. Zeker na de lunch van deze middag lukte het weer niet om alles op te eten. Ze hebben nog voldoende over voor morgen ;)
Als we terug zijn moeten we weer op dieet.

De terugrit begon anderhalf uur later dan volgens het programma, we moesten flexibel zijn, dus dat zijn we dan ook. We kunnen immers niet anders ;)
Het was opnieuw een bewogen (vanwege de kuilen in de weg) en een gezellige rit. Tegen tienen kwamen we weer aan in het hotel.

• 10 Mei 2019 - 02:12

Jennie :

Tsjonge wat een reis voor jullie.
    Mooi om mee te maken al die herdenkingen.
    Dat hebben wij gemist, hier in Jordanië.
    Hier hebben ze makba. Niets van gemerkt trouwens.
    Groetjes pa en ma

• 10 Mei 2019 - 08:44

Riina Wessels:

Dag Henk en Alice,

Jullie hebben een mooie reis gemaakt lees ik.
    Morgen een veilige thuisireis gewenst.

Hartelijke groet,

Rina

• 10 Mei 2019 - 12:59

Pieta:

Geweldig wat een belevenis... Veilige reis terug. Hebben dit vandaag pas doorgekregen van Ben. Vandaar late reactie. Groetjes Pieta